Een beursstand inrichten

Als je als bedrijf of organisatie gaat deelnemen aan een beurs is het natuurlijk prettig als er ook bezoekers naar jouw beursstand toe komen. Een beursstand wordt meestal erg fraai ingericht met de intentie een groot aantal (mogelijke) klanten en geïnteresseerden aan te trekken. Eigenlijk is de beursstand op dat moment het visitekaartje van het bedrijf of de organisatie.

Een warm welkom

Deelnemen aan een beurs kost geld. Naast het tarief voor beursdeelname, kost ook de inrichting van je stand een flinke duit. Je kunt die inrichting natuurlijk heel simpel houden, maar als dit betekent dat mensen zich niet aangetrokken voelen om de stand in te stappen, dan zijn de kosten die je wel hebt gemaakt tevergeefs geweest. Zorg er daarom voor dat bezoekers zich welkom voelen. De stand is immers bedoeld om in contact te komen met nieuwe klanten en voor het relatiemanagement met bestaande klanten.

In de huisstijl van je bedrijf

De beursstand dien je zodanig in te richten dat deze overeenkomt met de huisstijl van het bedrijf. Dat kan op allerlei manieren. Zorg dat in ieder geval de kleuren en/of het logo van de huisstijl herkenbaar zijn. De kleuren van het bedrijf kunnen ook op de wanden van de stand worden aangebracht of in de vorm van fraaie tapijten. Een mooi vloerkleed 200×300 onder de tafel waaraan je met je klant de nieuwe producten zit te bespreken is sowieso een goede keuze. Een vloerkleed zorgt altijd voor een warme en knusse sfeer, ook in een stand. Bovendien is een tapijt goed voor de akoestiek. Daarnaast kan een sfeervolle zithoek de klant een moment van rust bieden. Bezoekers zullen dan eerder de tijd nemen om meer over het product of de dienst te weten te komen. Een plek voor een prettig gesprek met eventueel een versnapering erbij, levert vaak goede resultaten op.

Grote stands

Wanneer je met een grote stand op de beurs staat kunnen er meer van dit soort plekken gecreëerd worden. Vaak is een ontvangstbalie dan gewenst om de bezoekers te koppelen aan een gesprekspartner die de bezoeker van informatie kan voorzien. Zo voorkom je meteen dat mensen de zitplekken gebruiken als uitrustpunt, zonder dat ze eigenlijk interesse hebben voor het product of de dienst die op de stand aangeboden wordt. Zorg ook voor een goede verlichting in de stand en kies voor het juiste meubilair. Statafels en enkele barplaatsen zijn ook een optie, zeker als er een meer actieve houding gewenst is. Wees er zeker van dat je stand altijd overzichtelijk en netjes is, want een chaotische beursstand trekt weinig tot geen bezoekers aan. Het is ook belangrijk dat de stand klaar is als de eerste bezoekers zich aandienen: een stand waaraan nog volop gewerkt wordt is immers geen goede reclame.