Het belang van de beurs

We hebben allemaal weleens een bezoek gebracht aan een van de vele nationale of internationale beurzen. Meestal is het een drukte van jewelste, zeker op de beurzen die inmiddels goed bekend staan bij het publiek. Voor bedrijven en organisaties is een beurs draaien niet altijd een favoriete bezigheid, terwijl er toch veel voordeel te behalen is. Zeker de mensen die dagelijks op de beursstand moeten staan zien het vooral als lange en zware dagen.

Wereldwijd zijn er talloze beurzen

Er zijn verschillende soorten beurzen, bijvoorbeeld:

  • Vakbeurzen, zoals de Horecava in Amsterdam
  • Publieksbeurzen, zoals de Huishoudbeurs in Amsterdam
  • Internationale beurzen, zoals de jaarlijkse Salone del Mobile in Milaan of de Heimtextil in Frankfurt.

Voor de standhouders is het belangrijk dat zij een beurs kiezen waar zij hun doelgroep treffen. Met een beursdeelname is vaak een aardige investering gemoeid, dus het is dan ook de bedoeling dat er tijdens een beurs alles uitgehaald wordt wat erin zit. Tenslotte moet de deelname rendabel worden gemaakt. Bedrijven die goed voorbereid zijn, durven zelfs een zakelijke lening aan te gaan voor de deelname omdat zij weten dat de beurs een uitstekend middel is om hun product of dienst te promoten.

De belangrijkste redenen om deel te nemen

De voornaamste redenen waarom bedrijven en organisaties aan beurzen deelnemen is meestal om contacten met nieuwe prospects te leggen of om een grotere naamsbekendheid te creëren. Een beurs met een bepaald thema, daar komen toch meestal de mensen op af die ook in dit thema geïnteresseerd zijn. Tijdens een beurs kun je op een eenvoudige manier in contact komen met nieuwe potentiële klanten, daarnaast is het ook een prettige manier om bestaande contacten warm te houden. Persoonlijk contact werkt nu eenmaal nog steeds het beste.

Uitstekende promotie plek

Als er een nieuw product of dienst geïntroduceerd moet worden, is de beurs een uitstekende plek. Je kunt het product hier zelfs demonstreren en de mensen de voordelen van het product laten zien. Daarnaast kun je gelijk zien hoe de klant op het product of de dienst reageert. Soms valt het zo in de smaak dat het zelfs nog extra media-aandacht oplevert.

Goed voor de naamsbekendheid

Een stand op de juiste beurs is nu eenmaal goed voor de naamsbekendheid en biedt vaak ook nog extra advertentiemogelijkheden. Je wordt bijvoorbeeld als standhouder gepresenteerd op de website of in het beursboekje en je kunt ook zelf de deelname aankondigen in vakbladen. Bezoekers maken foto’s van de stand en taggen de naam van het product of bedrijf, wat weer extra gratis reclame is.

Zeker op vakbeurzen bestaat er ook veel concurrentie. Het is dus eenvoudig om ook op de hoogte te blijven hoe de concurrent er in staat. En staat de concurrent helemaal niet op de beurs, dan heb je al gelijk je eerste voordeel behaalt op de bezoekers van de beurs.