Hoe bereid je jezelf voor op een aankomende beurs?

Wanneer je goed begrijpt hoe beurzen werken kan deelname aan een beurs je enorm veel opleveren. Ga je met je bedrijf echter onvoorbereid naar een beurs, dan zal het je vooral heel veel onnodig verspilde tijd, geld en energie gaan kosten. Daarom geven we je graag een aantal waardevolle tips zodat je met je bedrijf het maximale uit de aankomende beurs kunt halen.

Bepaal je doelstelling(en)

Stel jezelf voorafgaand aan de beurs altijd de volgende vraag: “Wat gaan we er eigenlijk doen?” Dit gegeven helder krijgen is het belangrijkste onderdeel van je voorbereiding. Vaak wordt ervan uitgegaan dat je deelneemt aan een beurs om je naamsbekendheid te vergroten, maar er zijn natuurlijk talloze andere redenen te bedenken. Ga bijvoorbeeld eens een middag met je team brainstormen en maak samen een draaiboek. Je zult merken dat er een heleboel uiteenlopende ideeën opwellen waarvan je vervolgens dankbaar gebruik kunt maken.

Werk functioneel en planmatig

Bij de voorbereiding van je beursdeelname is het van groot belang dat je op een functionele en planmatige manier te werk gaat. Zo heb je uiteraard een stand nodig die als werkruimte op de beurs fungeert. Maar hoe kom je nou aan zo’n stand? Regel en bouw je deze zelf of huur je een professionele concept- en standbouwer in? Dergelijke keuzes zijn natuurlijk sterk afhankelijk van je budget, maar als het enigszins mogelijk is wordt het ten zeerste aanbevolen om een professional in te huren. Vakkundige standbouwers weten wat ze doen, hebben veel ervaring, kennen de do’s en de don’ts op hun duimpje en zijn uitgerust met de juiste materialen en apparatuur. Zo zal een standbouwer minimaal beschikken over een bestelbus met daarin een praktische bedrijfswageninrichting van worksystem.nl zodat hij of zij alle gereedschappen en standbouwmaterialen, die op een overzichtelijke manier zijn gerangschikt, bij de hand heeft.

Wees niet verlegen

Misschien een overbodige tip maar we zien dit vaak gebeuren op beurzen: standbemanning die de grootste moeite heeft met het leggen van contacten met beursbezoekers. Sommigen duiken zelfs letterlijk weg achter een statafel wanneer er een potentiële klant langsloopt. Dit is uiteraard niet de bedoeling, want je staat op een beurs om interessante contacten te leggen. Zorg dus dat je standbemanning niet verlegen is, een open houding aanneemt en uit de stand durft te stappen. Instrueer je personeel voorafgaand aan de beurs en wijs hen op het gewenste gedrag en de juiste houding, zodat tijdens de beurs de volle focus kan worden gelegd op het binnenhalen van die felbegeerde prospects.