Hoe simpel dit idee ook klinkt, het is wel degelijk nodig als je naar een wat grotere beurs gaat. Weet dat er mensen zijn die op koopjes uit zijn, niet elke beursstand hetzelfde aanbied en wellicht is juist jouw stand die je zoekt helemaal aan de andere kant van de hallen. Hoe kom je daar het snelste, hebben ze iets exclusiefs wat je heel graag zou willen hebben en wat is de kortste weg naar hetgeen je ook wilt zien vanuit locatie 1. Het klinkt allemaal wat kinderachtig om dit vooruit te plannen en op een kleine beurs van 1 hal groot, is dit ook helemaal niet van toepassing.
Ga je echter kijken naar beurzen waar 7 hallen gebruikt worden om het aantal standhouders te huisvesten, wordt het al makkelijk van tevoren te gaan kijken wie waar zit, hoe je er het snelste komt en hoe laat je waar moet zijn voor speciale deals mee te pikken. Wellicht hebben ze helemaal geen speciale acties, maar als je niet kijkt of het opzoekt, loop je het wel mis als ze het wel hebben. Als dat juist is waar je voor komt, is dat niks meer dan bijzonder jammer. Voorbereiding is het halve werk.
Tegenwoordig kun je via diverse kanalen al zien waar een bepaald bedrijf staat en kun je makkelijk je route plannen. Een standplaats heeft een nummer en dat kun je op de platte grond, die ook van tevoren op internet te downloaden is opzoeken. bestudeer deze goed. Nogmaals, voorbereiding is het halve werk. Zoek niet alleen de standjes op, maar kijk ook in welke hallen bijvoorbeeld eetgelegenheden zijn of een toilet… bij een grote beurs kan een simpel iets als een toiletbezoek een beklemmende situatie opleveren als je de toiletten niet weet te liggen.