Verschillende vormen van kledingbeurzen

Er zijn beurzen voor vrijwel elk product. Wellicht is kleding het product waarvoor de meeste beurzen georganiseerd worden. Iedereen heeft immers kleding nodig en bovendien worden kledingstukken regelmatig vervangen. Dit maakt kleding tot een zeer geschikt item om grote aantallen bezoekers te trekken.

Er zijn algemene kledingbeurzen met kleding voor elke doelgroep, maar er worden ook kledingbeurzen georganiseerd die gericht zijn op specifieke doelgroepen. Zo worden er geregeld kinderkledingbeurzen gehouden die vaak gecombineerd worden met een speelgoedbeurs. Tweedehands kinderkledingbeurzen zijn een uitkomst voor mensen met een laag inkomen. Omdat kinderen voortdurend in de groei zijn zal het regelmatig nodig zijn om hun kleding te vervangen. Kledingbeurzen zijn laagdrempelig en in veel gemeenten worden deze evenementen door vrijwilligers georganiseerd. Tegenwoordig worden tweedehands kledingbeurzen ook steeds vaker door mensen met een wat hoger inkomen bezocht omdat het hergebruik van kleding bijdraagt aan een duurzame samenleving.

Er bestaan ook kledingbeurzen waar winkels hun nieuwe kleding verkopen. Afhankelijk van de inrichting van de beurs wordt dit gecombineerd met de verkoop van tweedehands kleding. In dat geval kun je als particulier een standplaats op de beurs afhuren om kleding te verkopen die je niet meer draagt of om kleding die je zelf gemaakt hebt op de markt te brengen. Met name vrouwen vinden het plezierig om urenlang tussen kledingstukken te snuffelen. Kledingbeurzen worden dan ook voornamelijk door vrouwen bezocht.

Sommige webshops bootsen als het ware een kledingbeurs na door truien, blouses, rokken, schoenen, broeken en jurken van over de hele wereld aan te bieden. Zo kun je vanuit huis op je gemak alle kleding bekijken. Een webshop als NA-KD biedt jou de mogelijkheid om nieuwe en tweedehands kleding te kopen én te verkopen. Het aanbod op deze site is gigantisch groot zodat je (net als bij een beurs) eindeloos kunt snuffelen tussen de unieke kledingstukken.

Om van een kledingbeurs een uitgebreid evenement ter promotie van een kledinglijn te maken, wordt er in de regel een modeshow georganiseerd die voorafgaat aan de opening van de beurs. Ook kleinschalige doorlopende modeshows komen tijdens dit soort beurzen voor. Meestal betreft het duurdere chique kleding, ontworpen door bekende modedesigners.

Bij een groot aantal beurzen worden verkopers gestimuleerd om aan het einde van de dag de niet verkochte kleding te doneren aan een goed doel. Dit kan bijvoorbeeld een lokale kledingbank zijn. Maar nog vaker wordt deze kleding getransporteerd naar een land waar veel arme mensen wonen. Er zijn ook kledingbeurzen die geheel in het teken van een goed doel staan. In dat geval vindt er eerst een inzamelingsactie van kledingstukken plaats. De opbrengst van de kledingverkoop tijdens de beurs gaat vervolgens naar een goed doel.