de RAI Amsterdam

De beurs in Amsterdam staat, ook mede omdat het in de hoofdstad gevestigd is, bekend om zijn uitbundige beurzen, waarvan de Amsterdam Motor show de bekendste is. Jaarlijks trekt deze duizenden autofanaten die graag de nieuwe, sportieve en aantrekkelijke modellen wil zien. Sommige gaan zelfs voor de concept cars die alleen daar buiten de deuren komen van de fabrikanten.

Er is natuurlijk meer te doen in de Rai en jaarlijks kun je het beurspand zien groeien, niet alleen in aanzien maar ook in formaat, want elk jaar worden de beurzen uitbundiger en mooier, zo ook bijvoorbeeld de IAAPA, The Euro Attraction Show, over nieuwe attracties en spannende nieuwe apparaten voor pretparken. Waarom zou dit interessant zijn om hier te vermelden? Omdat de Rai meer gericht is op het zakenpubliek voor een groot gedeelte van het jaar. Veel beurzen zijn simpelweg niet voor consumenten. Dit houdt in dat de Rai hoog aangeschreven staat bij bedrijven als de toplocatie voor dit soort ondernemingen . Veel van deze beurzen gaan gepaard met uitbundige conferenties vanuit de fabrikanten die er staan, die dan ook puur voor de bedrijven interessant zijn.

De RAI kent zijn oorsprong in 1893, door een aantal rijwiel producenten en 12 distributeurs die het niet helemaal eens waren met de wildgroei van fiets tentoonstellingen. Omdat het niet helemaal van de grond kwam, is na verloop van tijd het pas opgerichte ANWB erbij geroepen, die advertenties in de Kampioen plaatste om de rijwiel handelaren, distributeurs en fabrikanten oproept om elk jaar 1 tentoonstelling te organiseren. Vanaf dat moment spreken ze ook met iedereen om alleen nog maar in de Kampioen te adverteren. In 1895 was de eerste beurs in het Amsterdamse Paleis van de Volksvlijt. Daar kwamen tot de eerste wereldoorlog 11 beurzen uit voor fiets, motor en auto.

In 1929 brandt door een kleine fout het Paleis van de Volksvleit af en moet er een ander gebouw gevonden worden, wat door de Wehrmacht in beslag wordt genomen. Uiteindelijk zijn de plannen voor een nieuw gebouw klaar waar de Rai nu zit. Uiteindelijk wordt het concept van de Rai veranderd, maar de naam blijft als herdenking van het ontstaan van organisatie.

Ondanks dat het nu dus nog steeds RijwielAutoIndustrie Amsterdam heet, worden er veel meer dingen gepland, maar de focus blijft nog steeds in de grote lijnen op de industrie liggen, niet op bezoeken van de consument, alhoewel deze meer dan één keer per jaar van harte welkom zijn.